Autor:
Mildred Leenurm

Keemiaõpetajate inspiratsioonilaager: ideid ja praktilisi nippe algavaks kooliaastaks

6.–7. augustil kogunesid keemiaõpetajad Olustvere Teenindus- ja Maamajanduskooli inspiratsioonilaagrisse, et täiendada oma oskusi praktilistes töötubades, jagada kogemusi ja tutvuda uute õppematerjalidega. Laagri eesmärk oli pakkuda õpetajatele värsket vaatenurka ja innustada neid keemiat õpetama. Artikkel pärineb Õpetajate Lehest.

Laager oli esimene omataoline üritus, mis keskendus nii praktiliste oskuste arendamisele kui ka teoreetiliste teadmiste värskendamisele. Osalejatel oli võimalik valida kolmeteistkümne töötoa vahel, mille viisid läbi oma ala entusiastid. Need kaks intensiivset päeva võimaldasid õpetajatel ise oma päevakava koostada, valides sisukate ja põnevate töötubade seast just endale sobivad.

Image
Elektritaigna valmistamine
Elektritaigna valmistamine ühendades füüsika ja keemia (autor: Mildred Leenurm)

Keemia õpetamine võib olla mitmekesine ja mänguline, kasutades lihtsaid ja koduseid vahendeid.  

Praktilised töötoad pakkusid osalejatele käed-külge-õppimist ja võimalust uusi metoodikaid katsetada. Näiteks Denis Petrov ja Lisette Nagel (TÜ teaduskooli füüsika, keemia ja bioloogia õpikojad) viisid läbi looduslike indikaatorite töötoa, Kaia-Riin Rohtmaa (TÜ gümnaasiumi loodusteaduste õpetaja õppekava magistrant, Hugo Treffneri Gümnaasiumi keemiaõpetaja) juhendatud põgenemiskast pakkus mooliteemalist nuputamist ning Jörgen Metsik ja Karin Hellat (TÜ teaduskooli uurimislabor) uurisid munalaboris muna valgusisaldust ja munakoore lagundamist. Janno Puks (Tallinna Kristiine Gümnaasiumi ja Tallinna Vanalinna Täiskasvanute Gümnaasiumi keemia- ja füüsikaõpetaja) kombineeris keemiat, füüsikat ja kokandust elektritaina valmistamisel, Anneli Jõgela (Värska Gümnaasiumi keemia-, füüsika- ja inimeseõpetuse õpetaja) tutvustas aatomiehituse õpetamist Praktikali magnettahvli abil ning Joana Jõgela (TÜ üldise keemia õpetaja) elektrolüüsi töötuba paistis silma lihtsate selgitustega. Õpetajad hindasid saadud praktilisi materjale ja metoodilist rikkust, mida kohe tundides kasutada.

„Minu jaoks oli kogu see laager absoluutselt imeline elamus. Kuna olen alustav õpetaja, siis laagrist sain ideid ja mõtteid uueks õppeaastaks. Kuna minu jaoks jäid elektrolüüsiteemad koroonaaega, siis tore oli elektrolüüsi ka praktiliselt läbi teha.“

 Keemiaõpetaja Anette

„Alustava õpetajana oli mul laagris väga tore koguda ideid uueks kooliaastaks ning jagada muljeid rohkem kogenud õpetajatega.“

 Põhikooli keemiaõpetaja Lauri James

Image
Osalejad uurimas erinevate looduslike indikaatorite maailma.
Osalejad uurimas erinevate looduslike indikaatorite maailma. (autor: Mildred Leenurm)

Tagasiside põhjal tõid õpetajad esile mitmeid töötubasid, mis pakkusid häid ideid ja uusi kogemusi keemiatundide läbiviimiseks. Kaire Uiboleht (TÜ õpetamisoskuste konsultant) jagas praktilisi näpunäiteid rühmatöö tõhusamaks korraldamiseks keemiatundides, Gretel Juhansoo (TÜ meediaklubi projekti juht) vandenõuteooriate töötuba keskendus noorte meediakriitilisuse õpetamisele. Suurt huvi tekitas ka virtuaalreaalsuse kasutamine õppetöös, kus Merit Eier (Vändra Gümnaasiumi keemia- ja füüsikaõpetaja) tutvustas Futuclassi VR-õppemooduleid, pakkudes õpetajatele emotsionaalse ja kaasahaarava kogemuse VR-prillidega. See töötuba oli laagri üks meeldejäävamaid ja uuenduslikumaid.

Image
Aatomiehituse mänguline õpetamisviis
Aatomiehituse mänguline õpetamisviis (autor: Mildred Leenurm)

Töötoad pakkusid õpetajatele rikkalikke võimalusi oma loomingulist ja metoodilist tööriistakasti täiendada. Vilja Vendelin-Reigo ja Deniss Jeršov Tartu Kõrgemast Kunstikoolist tutvustasid visualiseerimist, innustades kasutama joonistamist ja visuaalseid meetodeid õpilaste teadmiste arendamiseks. Praktikali kaasasutaja Omari Loid keskendus tehisaru võimalustele ja ohtudele, pakkudes praktilisi arutelupunkte. Jürgen-Martin Assafrei keemiaolümpiaadi ülesannete töötuba andis uusi vaatenurki keerukate ülesannete lahendamiseks, samas kui Lauri Kõlametsa juhendamisel arutleti keemia ainekava teemadel, pakkudes noorematele õpetajatele tuge.

Viljandi Gümnaasiumi keemiaõpetaja Ave Vitsut võttis laagri kokku, rõhutades praktiliste töötubade olulisust õpetajate loomingulise mõtlemise arendamisel ja toetava õpikeskkonna loomisel:

„Praktilised töötoad, kus õpetaja saab olla korraga nii õppematerjali hindaja kui õpilase rollis, kirgastavad mõtlemist ja tekitavad erilise loomingulise õpikeskkonna, kus saab tuge kolleegidelt, juhendajatelt. Õnnestumine on garanteeritud, kui mõelda selle all uute ideede kogumist ja oma elukogemuse täiendamist. Ebakindlus ülesannete lahendamisel, rühmakaaslastega arutamine, nii- ja teistpidi proovimine, õppimiselevuse tundmine – seda kõike vajab ka õpetaja, et mõista paremini õpilasi ja et töö oleks huvitav.

Mõtelda oli mõnus: kuidas see kood siit välja tuleb ja mispidi seda lukku avada; millest on meisterdatud need tihendid süstalde sees; kas see kumminupsudega kinnas ikka on hea kuumutuslusika hoidmiseks ja kas see munakoor peaks olema leegi poole või mitte; kuidas valada vedelikke nii, et nad ei seguneks; ehk peaks looma kooli alguseks piltidega stendid kursuste sisu tutvustuseks; millisest infoampsust seda olümpiaadiülesannet lahendama hakata … Süda lööb nagu trenni tehes ja pole mingit vahet, milline on sünniaastakäik, õppides on ikka elu alles ees.“

Laager lõppes ühise aruteluga, kus õpetajad jagasid oma huvisid ja väljakutseid, pakkudes ka konkreetseid arengueesmärke. Rõhutati ka vajadust digitaalse keskkonna järele, mis koondaks kaasaegsed keemiaõpetamise materjalid ja metoodikad, samuti täheldati keemialaborite ja laboriohutuse tähtsust, eriti maakoolides.

Arutelu õpetajatega tõi esile väärtuslikke ideid keemiaõpetajate paremaks toetamiseks. Inspiratsioonilaagrid võimaldavad eri vanuses ja kogemustega õpetajatel kohtuda, kogemusi vahetada ja üksteiselt õppida. Sellised kohtumised pakuvad suurepäraseid enesetäiendamise võimalusi ning aitavad tõsta keemia õpetamise kvaliteeti ja nüüdisajastada õpetamispraktikaid.

Kaks meeleolukat päeva ei oleks saanud aga toimuda ilma suurepärase toetusmeeskonnata: Labochema Eesti OÜ, LaeEnd, Cambrex Corporation, Nova, LanLab OÜ, Mediq Eesti OÜ, Aristotle OÜ, Henkel, Praktikal Education, Futuclass, Tartu Ülikooli Teaduskooli Uurimislabor, Tartu Ülikooli Teaduskooli Õpikojad ning Tartu Ülikooli keemia instituut – suur aitäh, et panustasite laagri toimumisse ning keemiahariduse arengusse!

 

Kas leidsite vajaliku informatsiooni? *
Aitäh tagasiside eest!
ITD juhendnöörid header

Valminud on teadusaladeülese ja -vahelise koostöö juhend teadlastele

Margit Keller foorumi publiku ees

Ida-Virumaast on koostöös ülikoolidega kujunemas innovatsioonilabor

TÜ keemia instituudi töötuba Õiglase Ülemineku Foorumil 2024

Õiglase Ülemineku Foorum 2024: TÜ keemikud tutvustasid nutikaid energialahendusi